Stampa  
Codice:  
Course code:
65004
Anno accademico:
Academic year:
2009-2010
Titolo del corso:
Course title:

Constitutional Law
Modulo:  
Module:
Unico
U - Constitutional Law
Docente 1:
Teacher 1:
PEZZINI Barbara
Ruolo Docente 1:
Teacher 1:
Professori Ordinari
Modalità 1:
Type 1:
Convenzionale
Settore scientifico-disciplinare:
Reference sector:
IUS/08 Diritto costituzionale
Anno di corso:
Year of degree course:

first of 5 year MSc law
Facoltà:
Faculty:
Giurisprudenza
Modalità di frequenza:
Type:
Non obbligatoria
Semestre:
Semester:
1
Sottoperiodo:
Sub period:
Numero totale di crediti:
Total credits:
9.0
Carico di lavoro
Workload
Attività frontale:
Lectures:
72.0
Esercitazioni:
Applied activities:
0.0
Studio individuale:
Individual work:
153.0
Attività didattica a piccoli gruppi:
Group work:
0.0
Seminari:
Seminars:
0.0
Laboratori:
Laboratories:
0.0
TOTALE (voci sopra-elencate):
TOTAL:
225.0
Ore di lezione settimanali:
6.0
Prerequisiti:
Prerequisites:
Obiettivi formativi:
Educational goals:

a) gain knowledge of Italian constitution with particular reference to the forms of state and government, to public court decisions, to the structure and functioning of the public apparatus, to the rights and responsibilities guaranteed by the constitution; b) acquire main tools to apply juridical methodologies in relation to system of production sources and in understanding the rights and constitutionality of laws; c) develop students? abilities to develop and reflect autonomously on the issues inherent in constitutional law.
Contenuto del corso:
Course contents:

1) the constitution has the fundamental rules in public courts (political representation ? types of government ? functions of the State and constitutional bodies); 2) the system of the sources of law (super primary sources ? primary- secondary ? autonomous- criteria to resolve antimonies3) checks on the constitution (structure, role function of the constitutional court ? the judgement of laws ? types and effect of constitutional sentences); 4) safeguards and guarantees for fundamental right (equality and ?reason? of laws; constitutional catalogue of rights); 5) constitutional laws in adherence to the EU (adapting internal laws to EU laws ? EU regulations in the sources system)
Testo di riferimento 1:
Course text 1:
BARBERA A., FUSARO C. Corso di diritto pubblico Il Mulino, Collana "Manuali" pp. 978-88-15-12595-8 anno di pubblicazione 2008 Note: quarta edizione aggiornata; verificare comunque in libreria se fosse disponibile un'edizione più aggiornata (pagine/pages: 500)
Testo di riferimento 2:
Course text 2:
Collection of the readings in relation to constitutional and public law it is absolutely essential: at the beginning of the coursemost up to date . A titolo indicativo si segnala: AA.VV. Leggi fondamentali del diritto pubblico e costituzionale Giuffré 2008
Testo di riferimento 3:
Course text 3:
Per la parte speciale di approfondimento critico La legislazione elettorale italiana. a cura di R. D'Alimonte e C. Fusaro il Mulino 978-88-15-12519-4 anno di pubblicazione 2008 da pag. 11 a pag. 43 (Fusaro) e da pag. 111 a pag. 142 (Pezzini), oltre ad un terzo pezzo a scelta. (pagine/pages: 100)
Testo di riferimento 4:
Course text 4:
Lettura consigliata: ONIDA V. La Costituzione Il Mulino, Collana "Farsi un'idea" pp. 128, 978-88-15-11802-8 anno di pubblicazione 2007
Metodi didattici:
Teaching activities:

lectures, powerpoint, slides, seminars and group-work, elearning
Struttura della verifica del profitto:
Assessment:
scritto + orale
written + oral
Descrizione verifica del profitto:

Optional mid-term: written (on the first half of the course). Final exam: written questionnaire and oral exam
Lingua di insegnamento:
Teaching language:

Italian
Altre informazioni:
Other information:

The course also includes a tutoring service (face to face and via the web) aimed at developing students? research skills (both with electronic tools and traditional ones) with legal documentation (legal dates and materials, juridical material, doctrinal material) on specific issues of public law as well as editing written reports. Students must produce written reports on course topics on which they will be evaluated.
 
Stampa