Codice: Course code: |
5909 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Anno accademico: Academic year: |
2007-2008 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Titolo del corso: Course title: |
Social Education A |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Modulo: Module: |
Unico | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Docente 1: Teacher 1: |
LIZZOLA Ivo | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ruolo Docente 1: Teacher 1: |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Modalità 1: Type 1: |
Convenzionale | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Settore scientifico-disciplinare: Reference sector: |
M-PED/01 Pedagogia generale e sociale | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Anno di corso: Year of degree course: |
According to Study Programme |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Facoltà: Faculty: |
Scienze della Formazione | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Modalità di frequenza: Type: |
Non obbligatoria | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Semestre: Semester: |
1 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sottoperiodo: Sub period: |
1° | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Numero totale di crediti: Total credits: |
5.0 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Carico di lavoro Workload |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Prerequisiti: Prerequisites: |
None |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Obiettivi formativi: Educational goals: |
Social education casts its net ever more on dimensions of ethics and anthropology. As a subject it carries the weight of bio-political and civil dimensions. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Contenuto del corso: Course contents: |
The course is focused on three themes: bring together methods on the structuring of "ethical situations" around experiences of extreme vulnerability and fragility; collate educational and social methods of resistance to evil (in recognising, re-shaping, reconciliation and forgiveness) in order to investigate principles; introduce concrete social experiences, territorial re-definition and expansion of services made possible through a collaboration of professional bodies, civil consciousness, sense of responsibility, ethical movements. IN the background lie larger questions that deal with the difficulties present in everyday life, hen one accepts vulnerability as part of the human condition and as the starting point for the care nd responsibility we have towards those who are suffering or in pain. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Testo di riferimento 1: Course text 1: |
1- Ivo Lizzola, Aver cura della vita. L'educazione nella prova: la sofferenza, il congedo, il nuovo inizio, Città Aperta, Troina (Enna) 2005 (3^ ed) (pagine/pages: 190) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Testo di riferimento 2: Course text 2: |
Mauro Minervini, Da una giovinezza lontana. Anni '30 : Simone Weil e la tempesta, Città Aperta, Troina (Enna) 2007 (pagine/pages: 120) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Testo di riferimento 3: Course text 3: |
Rossella Prezzo, Pensare in un'altra luce, Cortina, Milano, 2006 (pagine/pages: 160) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Testo di riferimento 4: Course text 4: |
R. Bespaloff, Dell'Iliade, Città Aperta, Troina (Enna) 2004 o E. Lévinas, Etica e infinito, Città Aperta, Troina (Enna) 2007 (pagine/pages: 80) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Metodi didattici: Teaching activities: |
The lessons will be supplemented by text-analysis workshops |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Struttura della verifica del
profitto: Assessment: |
orale
oral |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Descrizione verifica del profitto: |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lingua di insegnamento: Teaching language: |
Italian |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Altre informazioni: Other information: |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||