Stampa  
Codice:  
Course code:
5909
Anno accademico:
Academic year:
2007-2008
Titolo del corso:
Course title:

Social Education A
Modulo:  
Module:
Unico
Docente 1:
Teacher 1:
LIZZOLA Ivo
Ruolo Docente 1:
Teacher 1:
Modalità 1:
Type 1:
Convenzionale
Settore scientifico-disciplinare:
Reference sector:
M-PED/01 Pedagogia generale e sociale
Anno di corso:
Year of degree course:

According to Study Programme
Facoltà:
Faculty:
Scienze della Formazione
Modalità di frequenza:
Type:
Non obbligatoria
Semestre:
Semester:
1
Sottoperiodo:
Sub period:
Numero totale di crediti:
Total credits:
5.0
Carico di lavoro
Workload
Attività frontale:
Lectures:
30.0
Esercitazioni:
Applied activities:
0.0
Studio individuale:
Individual work:
95.0
Attività didattica a piccoli gruppi:
Group work:
0.0
Seminari:
Seminars:
0.0
Laboratori:
Laboratories:
0.0
TOTALE (voci sopra-elencate):
TOTAL:
125.0
Ore di lezione settimanali:
6.0
Prerequisiti:
Prerequisites:

None
Obiettivi formativi:
Educational goals:

Social education casts its net ever more on dimensions of ethics and anthropology. As a subject it carries the weight of bio-political and civil dimensions.
Contenuto del corso:
Course contents:

The course is focused on three themes: bring together methods on the structuring of "ethical situations" around experiences of extreme vulnerability and fragility; collate educational and social methods of resistance to evil (in recognising, re-shaping, reconciliation and forgiveness) in order to investigate principles; introduce concrete social experiences, territorial re-definition and expansion of services made possible through a collaboration of professional bodies, civil consciousness, sense of responsibility, ethical movements. IN the background lie larger questions that deal with the difficulties present in everyday life, hen one accepts vulnerability as part of the human condition and as the starting point for the care nd responsibility we have towards those who are suffering or in pain.
Testo di riferimento 1:
Course text 1:
1- Ivo Lizzola, Aver cura della vita. L'educazione nella prova: la sofferenza, il congedo, il nuovo inizio, Città Aperta, Troina (Enna) 2005 (3^ ed) (pagine/pages: 190)
Testo di riferimento 2:
Course text 2:
Mauro Minervini, Da una giovinezza lontana. Anni '30 : Simone Weil e la tempesta, Città Aperta, Troina (Enna) 2007 (pagine/pages: 120)
Testo di riferimento 3:
Course text 3:
Rossella Prezzo, Pensare in un'altra luce, Cortina, Milano, 2006 (pagine/pages: 160)
Testo di riferimento 4:
Course text 4:
R. Bespaloff, Dell'Iliade, Città Aperta, Troina (Enna) 2004 o E. Lévinas, Etica e infinito, Città Aperta, Troina (Enna) 2007 (pagine/pages: 80)
Metodi didattici:
Teaching activities:

The lessons will be supplemented by text-analysis workshops
Struttura della verifica del profitto:
Assessment:
orale
oral
Descrizione verifica del profitto:
Lingua di insegnamento:
Teaching language:

Italian
Altre informazioni:
Other information:
 
Stampa