Codice: Course code: |
5818 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Anno accademico: Academic year: |
2007-2008 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Titolo del corso: Course title: |
History of Scientific Thought B |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Modulo: Module: |
Unico | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Docente 1: Teacher 1: |
GIANNETTO Enrico | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ruolo Docente 1: Teacher 1: |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Modalità 1: Type 1: |
Convenzionale | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Settore scientifico-disciplinare: Reference sector: |
M-STO/05 Storia della scienza e delle tecniche | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Anno di corso: Year of degree course: |
According to Study Programme |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Facoltà: Faculty: |
Scienze della Formazione | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Modalità di frequenza: Type: |
Non obbligatoria | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Semestre: Semester: |
1 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sottoperiodo: Sub period: |
2° | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Numero totale di crediti: Total credits: |
5.0 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Carico di lavoro Workload |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Prerequisiti: Prerequisites: |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Obiettivi formativi: Educational goals: |
To acquire a general picture of the complex history of scientific thought, with special reference to the psychological sciences within this context. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Contenuto del corso: Course contents: |
History of modern and contemporary scientific thought. Problems of historical complexity relevant to the modern age. From revelation to reason. The "scientific revolution": birth of the idea of "modern science". The "mechanistic" conception of nature. "Natural" language and mathematical writings. From experience to experiments. Non-commutative algebras and non-Euclidiean geometries: the disappearance of mathematical certainty. Darwin's theory of evolution and scientific psychology. Conflict of diverse concepts of nature. The "revolutions" in 20th-century physics. New mathematics and new logic. The crumbling of presuppositions of "modern science": the complexity sciences and the "new alliance". |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Testo di riferimento 1: Course text 1: |
Enrico Giannetto, "saggi di storie del pensiero scientifico", Sestante, Bergamo 2005, Parte B, pp. 235-479. (pagine/pages: 245) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Testo di riferimento 2: Course text 2: |
C. G. Jung, La sincronicità, Bollati-Boringhieri, Torino. (pagine/pages: 94) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Metodi didattici: Teaching activities: |
Lectures and interactive lessons |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Struttura della verifica del
profitto: Assessment: |
orale
oral |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Descrizione verifica del profitto: |
An interview evaluating the competences attained by the student, during which a constructive learning experience also takes place. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lingua di insegnamento: Teaching language: |
Italian |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Altre informazioni: Other information: |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||