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Codice:  
Course code:
44119-ENG
Anno accademico:
Academic year:
2011-2012
Titolo del corso:
Course title:
Business and Marketing
Modulo:  
Module:
2 - Tourism Marketing Management
Docente 1:
Teacher 1:
Prof. Terry Stevens
Ruolo Docente 1:
Teacher 1:
Modalità 1:
Type 1:
Convenzionale
Settore scientifico-disciplinare:
Reference sector:
SECS-P/08 Economia e gestione delle imprese
Anno di corso:
Year of degree course:
secondo quanto indicato nei piani di studio
Facoltà:
Faculty:
Lingue e Letterature Straniere
Modalità di frequenza:
Type:
Non obbligatoria
Semestre:
Semester:
1
Sottoperiodo:
Sub period:
Numero totale di crediti:
Total credits:
5.0
Carico di lavoro
Workload
Attività frontale:
Lectures:
30.0
Esercitazioni:
Applied activities:
0.0
Studio individuale:
Individual work:
95.0
Attività didattica a piccoli gruppi:
Group work:
0.0
Seminari:
Seminars:
0.0
Laboratori:
Laboratories:
0.0
TOTALE (voci sopra-elencate):
TOTAL:
125.0
Ore di lezione settimanali:
0.0
Prerequisiti:
Prerequisites:
nessun requisito particolare richiesto
No particular requirements
Obiettivi formativi:
Educational goals:
Il corso approfondirà il concetto di destinazione turistica e il suo sviluppo, gestione, branding e posizionamento. Verranno analizzati differenti modelli di successo di sviluppo della destinazione, la struttura della destinazione, l'importanza dell'innoazione e della competitività e come tutto questo possa essere tradotto in strategie di marketing e piani di azione di successo.
This course will examine the concept of the tourist destination and its development, management, branding and positioning. It will explore different business models for successful destination development, together with the overall structure of destinations, the importance of innovation and competitiveness and how this translates into successful marketing strategies and action plans. Students will understand the theory and practice of marketing branding and placemaking. They will be able to evaluate the relevance and applicability of different marketing tools / techniques including the use of ICT and social media. This knowledge will then be applied to real case studies.
Contenuto del corso:
Course contents:
Destinazioni turistiche: concetto, business model, struttura, processo di sviluppo di una destinazione Management e marketing della destinazione: Best Practices internazionali, casi di studio, analisi critica, competitività Sviluppo della Destinazione: il processo dalla verifica al marketing Branding e posizionamento: la Brand Wheel, valore della marca, posizionamento della destinazione, casi di studio Marketing: introduzione al marketing, teoria e pratica e ruolo nello sviluppo di una destinazione turistica Tendenze di mercato: fonti, tendenze chiave, prospettive future e cambiamenti. applicazione pratica alle destinazioni Marketing: strategie e piano di azione, risorse finanziarie, valutazione e ROI La destinazione di successo
• Tourism Destinations: The concept, business models and structure, destination development as a process. • Destination Management and Marketing: International best practice, case studies, critical analysis, competitiveness. • Destination Development: The process from audit to marketing. • Branding and Positioning: The Brand Wheel, brand values, destination positioning, case studies. • Marketing: Introduction to marketing, theory to practice and role in tourism destination development. • Market Trends: Sources, key trends, future issues and challenges. Application to the destination. • Marketing: Strategy and action planning, resource management, evaluation and ROI. • The Successful Destination: Bringing it all together, comparative analysis and evaluation. N.B. Case studies will be drawn from around the world.
Testo di riferimento 1:
Course text 1:
Fyall, A et al 2009 Marketing Innovations for Sustainable Destinations Goodfellow Publishing
Testo di riferimento 2:
Course text 2:
Anholt, S 2010 Places: Identity, Image and Reputation Palgrave MacMillan Anholt, S 2007 Competitive Identify: The New Brand Management for Nations, Cities and Regions Palgrave MacMillan Morgan, N et al 2002 Destination Branding: Creating the Unique Destination Proposition Butterworth Heinemann Florida, R 2022 The Rise of the Creative Class Basic Books Beirman, D 2003 Restoring Tourism Destinations in Crisis CABI Publishing Laws, E 1995 Tourist Destination Management, Routledge Ritchie, J R and Crouch, G 2003 The Competitive Destination: A Sustainable Perspective CABI Publishing Vanhove, N 2005 The Economics of Tourism Destinations Elsevier Kozak, M Destination Benchmarking: Concepts, Practices and Operations CABI Publishing
Metodi didattici:
Teaching activities:
lezioni frontali con power point, analisi di casi di studio, con dibattito finale
Lectures using power point, analysis of case histories, qith Q&A sessions
Struttura della verifica del profitto:
Assessment:
scritto
written
Descrizione verifica del profitto:
Tre domande aperte. il primo appello dopo il corso è rivolto esclusivamente ai frequentanti.
Three opened-ended questions. the first session after the course is only for attending students
Lingua di insegnamento:
Teaching language:
Inglese
English
Altre informazioni:
Other information:
La struttura del compito per i frequentanti sarà la seguente: 1. Quattro domande aperte (50% della valutazione totale) 2. Tesina individuale con analisi critica del branding, posizionamento e marketing plan di una specifica destinazione turistica a scelta. Da strutturare in 4 pagine e accompagnata da presentazione riassuntiva in power point contentente i suggerimenti per un nuovo approccio di marketing (50% della valutazione totale)
Attending students has a different assessment: 1. Four open-ended questions in examination (50% of course final mark) 2. Individual student preparation of a critical analysis of the branding, positioning and marketing of a specific destination of their choice. To be presented in a four-page report accompanied by a synopsis in PowerPoint presentation with recommendations for a new approach (50% of the final course mark) Attending students will be expected to collect and collate examples of destination marketing materials throughout the course and to contribute to the creation of a ‘library’ of resource material.
 
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